Explanimation: zo leg je een complexe boodschap eenvoudig uit
Explanimation wordt steeds vaker toegepast door bedrijven om ingewikkelde boodschappen op eenvoudige wijze uit te leggen. Dat klinkt misschien een beetje vreemd. Maar het blijkt in de praktijk heel succesvol te zijn. Dit kan bijvoorbeeld worden toegepast in situaties waarbij meer opheldering nodig is. Bijvoorbeeld wanneer een geheel nieuw product of dienst wordt gelanceerd en niet duidelijk is hoe dit precies in zijn werk gaat. Of wanneer je juist de visie van het bedrijf probeert uit te leggen onder nieuwe medewerkers.
Dat is niet altijd gemakkelijk. Verduidelijking in de vorm van een animatievideo kan dan wonderen doen. Bedrijven als sommedia.nl helpen al heel wat jaren bedrijven om explanimation toe te passen. Met succes, want de boodschap blijkt hiermee echt veel beter over te komen en mensen ook te stimuleren om actie te ondernemen. Maar hoe pak je dit dan precies aan? Hoe maak je een video om jouw boodschap helder over te brengen?
Wanneer spreken we van een explanimation?
Explanimation is een term die je waarschijnlijk nog niet eerder gehoord hebt. Hiermee wordt eigenlijk niet meer bedoeld dan een korte video om een moeilijke boodschap op een beeldige manier uit te leggen. Het is geen geheim dat mensen van nature visueel zijn ingesteld. We zijn sneller geneigd om een video af te kijken, dan een gehele platte tekst te lezen. Onze hersenen begrijpen de boodschap ook beter wanneer deze vergezeld wordt van beelden. Bovendien wordt het ook beter onthouden.
Een explanimation is dus een korte video waarmee je snel veel mensen kunt bereiken en jouw boodschap duidelijk kunt uitleggen. Op basis van animatie content wordt de boodschap verwerkt in een luchtige video. Meestal wordt een animatie getoond en is er een voice-over aanwezig om de boodschap te verhelderen. De video duurt niet al te lang en weet de aandacht van de kijker dus eenvoudig vast te houden.
Hoe krachtig is een animatie boodschap?
Mensen weten beelden nou eenmaal beter te waarderen dan platte teksten. Dat is een feit. Daarnaast vindt men het vaak lastig om de aandacht op losse feiten te houden. Wanneer je een rijtje van enkele feiten over jouw bedrijf opsomt, is de kans groot dat de kijker hier maar een heel klein deel van zal onthouden. Probeer het nu echter eens in verhaalvorm met begeleidende beelden aan te bieden. Gek genoeg weet de kijker hier dan veel meer van te onthouden.
Dit komt doordat losse feiten meestal geen emotionele reactie bij ons oproepen. De hersenen reageren hier dan ook minder sterk op. Als iemand echter een verhaal vertelt, dan lichten meerdere gebieden in onze hersenen op. Dit komt doordat we ons beter in kunnen leven in een verhaal. Meegezogen worden in wat er wordt verteld. Dit betekent niet alleen dat er actiever geluisterd wordt, maar ook dat de boodschap veel duidelijker zal zijn. Dit is dan ook een uitstekende manier om jouw doelgroep een complex verhaal uit te leggen.